CYRILLA COACHT

Organisatie + Werk + Psychologie

POWERVROUWEN


Vrouwen zijn anders dan mannen, lopen tegen andere mogelijkheden en obstakels aan in hun loopbaan. Daarnaast worstelen vrouwen veel vaker dan mannen met vragen over moederschap. Wel of niet moeder? Gewenst of ongewenst kinderloos allerlei aspecten die bij vrouwen een andere uitwerking hebben dan bij mannen. Ook zaken als balans weten te vinden tussen je vrouw-zijn, partner / echtgenote, moeder, vriendin en loopbaan. Vrouwen hebben veel vaker dan mannen het gevoel dat ze tekort schieten. Vrouwen voelen zich vaak over-verantwoordelijk voor hun werk, voor het reilen en zeilen thuis. Zij houden veelal veel meer ballen in de lucht dan mannen. Vrouwen hebben te maken met hormoonschommelingen en hormonale levensfasen, die van invloed kunnen zijn op je energiehuishouden. Dan heb ik het nog niet eens over de alleenstaande werkende vrouw of moeder.

Herken je je als vrouw in de onderstaande punten:

  • je hebt te veel deadlines?
  • je hebt het gevoel dat je je meer moet bewijzen dan je mannelijke collega's?
  • je voelt je onzeker?
  • glazen plafond? of geen puf?
  • je bent zo moe en je wil juist zo graag tijd aan je gezin en/of partner besteden
  • je vindt het lastig om te focussen; op je werk zit je met je gedachten thuis, thuis zit je met je gedachten bij je werk
  • continu bezig met brandjes te blussen gepaard gaand met overvolle boodschappentassen of afhaalmaaltijden
  • verwijten van je omgeving en je kinderen dat je alweer je e-mail zit te checken
  • 'me time'.....? wat was dat ook alweer?
  • je ziet je vriendinnen te weinig
  • je laat steekjes vallen
  • last van hormonale schommelingen (pms, zwangeschap, overgang)

Kortom: coaching voor vrouwen vergt een andere benadering.

Coachingsgesprekken

  1. Coachdoel: wat wil ik met dit traject bereiken?
  2. Zelfbezinning: wie ben ik, wat kan ik, wat zijn mijn kerntalenten, mijn smoezen waarmee ik mezelf belemmer, wat zijn mijn dromen, wat zijn mijn waarden en mijn ervaringen, hoe manage ik alles?
  3. Plan van aanpak: wat kan in nu (anders)doen? Ik breng focus aan en ik formuleer een nieuw perspectief
  4. Doen: waar sta én ga ik echt voor? Ik voer mijn plan uit: ik oefen, ik ontvang feedback, ik verwerk mijn feedback en bovenal ik maak 'vlieguren' om mijn doel te halen
  5. Bereiken: Ik wil mijn persoonlijk doel en/of mijn zakelijk doel halen.

Maatwerk

Coachingspsychologie is maatwerk en ik werk zoveel mogelijk evidenced based. De één heeft een heldere vraag en weet wat zij wil bereiken terwijl een ander alleen een onbestemd gevoel van onvrede heeft. We gaan uit van jouw persoonlijke situatie. Sommige onderdelen uit het coachingsplan behoeven wellicht extra aandacht terwijl andere onderdelen weer overgeslagen kunnen worden. Soms doe ik als psycholoog of coach iets heel anders dan je verwacht, iets wat je op dat moment nodig hebt om verder te kunnen. Bijvoorbeeld een creatievere werkvorm of een cognitieve interventie. Bovenal is mijn rol als coachingspsycholoog het stellen van vragen en het spiegelen van antwoorden. Het is mijn bedoeling om je aan het denken te zetten, naar mogelijkheden te laten zoeken en je in beweging te laten komen. Zo vindt er een vershuiving plaats van denken, naar bewust worden, naar doen.

Resultaat

Coachingspsychologie voor vrouwen helpt je om te reageren vanuit je eigen behoefte zonder je schuldig of egoïstisch te voelen. Je leert ervaren dat er een keuze is die je hebt in plaats van als een automaat in actie te komen als reactie op alle prikkels, hromoonschommelingen en vragen die op je afkomen.

Methodieken

Een coachingspsycholoog zal binnen het raamwerk van de vraagstelling en het programma al haar kennis en instrumenten inzetten op tot het meest optimale gewenste resultaat te komen. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan. Cognitieve technieken zoals RET, Transactionele analyse, ACT, Mindfulness technieken, Voice dialogue, EMDR, (tafel)opstellingen.

Duur

Coaching voor vrouwen bestaat uit 4 à 8 sessies van 1 uur bij mij in de praktijk. Je kan er ook kiezen voor online coaching, middels skype (beeldbellen) en e-coaching. Dat werkt efficiënt. Bij skypecoaching win je reistijd en maakt de plaats waar je woont niet uit. E-coaching is nog makkelijker in te plannen. Je kunt nu uit 24 uur per dag kiezen om te communiceren met mij, als coach. Jij en ik hoeven namelijk niet tegelijkertijd online te zijn.



STRESS TEST


Welke stress-signalen herken jij?

Beantwoord iedere vraag met: zelden, soms of vaak:

Werkstress signalen        

  1. Ik ben rusteloos, ongeduldig, gehaast
  2. Ik ben alleen bezig met brandjes blussen
  3. Ik ben moe na een dag werken
  4. Ik ben minder gemotiveerd
  5. Ik pieker over mijn werk

Lichamelijke signalen

  1. Ik heb last van gespannen spieren; nek en schouderklachten
  2. Ik merk dat ik minder weerstand heb
  3. Ik heb last van slaapproblemen
  4. Ik heb minder energie
  5. Ik schrik vaker

Stressgevoelens

  1. Ik voel me machteloos
  2. Ik ervaar gevoelens van paniek of somberheid als ik aan mijn werk denk
  3. Ik ben sneller geprikkeld en /of geïrriteerd
  4. Ik heb last om me te concentreren
  5. Ik heb een lusteloos gevoel

Stressgedrag

  1. Ik drink/rook/eet/sport meer of minder dan anders
  2. Ik kom niet meer toe om leuke dingen te doen
  3. Ik kan minder goed plannen, ik heb geen overzicht
  4. Ik sla maaltijden over
  5. Ik presteer minder terwijl ik harder werk


BEREKEN JE SCORE

Heb je overwegend zelden geantwoord? Gefeliciteerd! Jij mag je gelukkig prijzen en hebt je geen last van werkstress en je bent overwegend het relaxte type.

Heb je overwegend soms geantwoord? Je kan zo nu en dan tegen je grenzen aanlopen en je vindt het moeilijk om de balans te houden. Met behulp van E-coaching of 'face to face' coaching verkrijg je meer inzicht in je stressbronnen en hoe daar mee om te gaan. Met een persoonlijk plan van aanpak red je het wel!

Heb je overwegend vaak geantwoord? Jij mag oppassen dat je niet richting burnout gaat. Zo te zien is je accu aardig leeg, je loopt op je reserves en bent roofbouw aan het plegen. Je hebt een te zware taakbelasting of je neemt te veel hooi op je vork, of je hebt naast je werk veel stress. Zorg ervoor da je snel weer je energie opbouwt en herpakt.

Maak een AFSPRAAK met je coach voor jouw persoonlijke plan van aanpak. Een kennismakingsgesprek is vrijblijvend en kosteloos.

Burnout, stress of overspannenheid?

Burnout, stress of overspannenheid? Belangrijk is het om de juiste diagnose te stellen voordat we beginnen met het herstelprogramma. Burnout is beroepsziekte nummer 1.

Vaak onderschat je omgeving de impact van een burnout. Ook kan het zijn dat je tegen een muur van onbegrip aanloopt en je je niet serieus genomen voelt. Mensen met een burnout vinden hun baan en werk vaak erg leuk, zij gaan door en door en door. Een misvatting is dan ook dat men denkt dat er een conflict is. Speelt er een gemaskeerd conflict of is er sprake van andere spanning op het werk, bijvoorbeeld pesten, geen leuk werk etc. dan zie je dat als men uit de werkomgeving weg wordt gehaald, dat zij zich doorgaans snel weer fit voelen. Bij burnout is dat niet zo; de moeheid als gevolg van de roofbouw die er is gepleegd komt er dan pas echt uit. Burnout onstaat doorgaans doordat je te lang bent doorgegaan. Je hebt te lang te veel van je adrenaline gebruikt. Je bent letterlijk opgebrand. Daarom is het essentieel om de juiste begeleiding te hebben bij burnout. Doe de stresstest om te kijken of je mogelijk burnout hebt.

Een effectief bewezen burnout herstel-stappenplan- programma bestaat uit de volgende fasen:  

Fase 0:  Burnout vaststellen en andere diagnoses uitsluiten

Fase 1: Mentale overbelasting te verminderen

  • spanningsklachten te verminderen
  • overbelasting op het werk te reduceren
  • het lichaam in een gezond evenwicht te brengen (mentaal, fysiek en emotioneel)

Fase 2: Vergroten van het persoonlijk belang leren zorgen voor jezelf

Fase 3: Werkhervatting en terugvalpreventie

Het herstelprogramma is actief. Actief betekent dat zowel jij als je coachingspsycholoog een actieve inzet hebben. Je beslist samen welke stappen je kunt zetten. Je bent niet alleen tijdens de sessies aan het werk maar ook tussen de sessies. Samen spreken wij af wat je tussen de sessie door kunt doen om aan je herstel te blijven werken.

Het programma is doelgericht. Dat wil zeggen wij werken aan klachtenreductie en je weer aan het werk te krijgen wanneer dat kan. Waarbij wij ook werken aan terugvalpreventie zodat je niet over een paar jaar weer met een burnout thuis zit.

Tot slot is het programma specifiek. Het programma is gericht op de punten waar verandering nodig is. Een aantal onderdelen ligt vast en een aantal andere onderdelen bestaan uit opties die als maatwerk voor je worden ingezet. Wij kiezen dan samen wat voor jou relevant is om burnout in de toekomst te voorkomen.

Het volledige herstelprogramma

FASE 1: Mentale overbelasting en uitputting verminderen

  • Sessie 1: leren bijkomen, het opbouwen van energie middels een opbouwschema.
  • Sessie 2: Inventariseren: wat vraagt je werk teveel van jou én wat vraag jij teveel van jezelf en of van je werk?
  • Sessie 3: Zelfcontrole programma; grenzen stellen.
  • Sessie 4: Oorzaken van belasting

FASE 2: LEREN ZORGEN VOOR JEZELF: HET VERGROTEN VAN JE PERSOONLIJK BELANG

  • Sessie 5: Rationeel- Emotieve training
  • Sessie 6: Waardenbepaling
  • Sessie 7: Hernieuwde balans verstevigen
  • Sessie 8: Persoonlijke “mission statement” vaststellen.

FASE 3: WERKHERVATTING EN TERUGVALPREVENTIE

  • Sessie 9: Randvoorwaarden prettig werken
  • Sessie 10: Afspraak voor een 3-gesprek. Werkhervattingsplan opstellen en uitwerken.
  • Sessie 11: Veranderingen doorvoeren
  • Sessie 12: Recidiefscenario opstellen en evalueren

Duur 6-9 maanden + 3 maanden online aftercare

De gesprekken zijn 1 à 1,5 uur en naast de persoonlijke gesprekken kun je ook online worden ondersteund. Tevens krijg je na sessie 12, nog de mogelijkheid om online middels e-coaching gebruik te maken van onze aftercare-coachingsprogramma. Zo heb je nog 3 maanden de mogelijkheid om een vraag aan je coach te stellen.

Burnout herstelprogramma wordt niet meer vergoed door de zorgverzekeraars en wordt wel vergoed door de werkgever. Het burnout hertelsprogramma is een activatie programma en sluit aan bij de LESA richtlijnen van de bedrijfsarts. Wanneer er sprak is van overspannenheid of burnout moeten bedrijfsartsen werken volgens de LESA richtlijnen. Stuur een e-mail en wij sturen je dan in pdf het voorstel van het burnout-herstelprogramma op. Deze kan je dan ter informatie geven aan je ledinggevende en/of bedrijfsarts.

Een persoonlijk en vrijblijvend kennismakingsgesprek kan natuurlijk ook.

(Werk)Stress voorkomen is beter dan genezen

Werkstress komt vaker voor dan je denkt. Maar liefst 75% van de werkende mensen ervaart weleens stress en de daarbij behorende stressklachten.

Een beetje stress is gezond en hebben we nodig. Stress is ongezond als jouw (werk)stressperiode te lang aanhoudt. Dan kom je op een punt dat je beseft er komt nog maar weinig uit mijn handen. Belangrijk is dan dat je jouw omslagpunt kunt leren herkennen.

  • Wat zijn mijn eerste signalen? 
  • Wat kan ik er aan gaan doen om ongezonde stress voor te zijn? 

De eerste signalen van stress zijn: moeheid, geïrritieerd reageren, nek- en schouderklachten, vergeetachtigheid, minder goed kunnen plannen en organiseren.  Een ander signaal is het afzeggen van sociale afspraken en het je steeds vaker terugtrekken uit ontspannende en sociale situaties omdat je er de puf gewoonweg niet voor hebt. Vaak moet een ander je erop wijzen omdat je de signalen niet kent, herkent of erkent.

Het goede nieuws is (werk)stress kan je leren voorkomen! 

Het 7 weken-programma omgaan met (werk)stress.

In dit programma gaan je stapsgewijs aan de slag. Dat doen we samen middels gesprekken, face to face. De gesprekken worden desgewenst ondersteund door e-coaching en online coaching. Dat wil zeggen dat je de opdrachten die je meekrijgt online in een beveiligde omgeving kunt uitwerken. 

Voordat je begint, krijg je eerst eenkennismakingsgesprek. Als je verder gaat, stellen we samen concrete doelen op waaraan jij wil gaan werken. 

Je maakt een persoonlijk plan van aanpak om te leren omgaan met je stressbronnen. Daartoe krijg je in de gesprekken verschillende interventietechnieken aangereikt. Na afloop van iedere sessie krijg je praktische opdrachten mee, die online worden ondersteund. Tussen de sessie door werk je dan ook online aan je vraag / doel zodat je nieuwe inzichten direct kunt toepassen.

Het resultaat is dat je jouw stress de baas bent en blijft.

De gesprekken duren 1 uur en en je hebt desgewenst 1 online contact moment tussen de verschillende sessies met je coachingspsycholoog. Zodat je altijd aan je stressvermindering kunt werken of je nu aan het werk bent, onderweg bent of thuis op de bank zit.

Zo ziet het programma eruit:

  • Week 1: Het ABC van stress: jouw verhaal 
    • Jouw verhaal en je waarden: waar werk je voor?
    • Werk-prive balans vaststellen
  • Week 2: Jouw cirkel van beïnvloeden 
    • Interne en externe triggers
    • Wat kan jij beïnvloeden?
  • Week 3: Stress-signalen en het hanteren van je stress
    • Stress-signalen
    • Hoe ontspan je,
    • Zorgen voor jezelf,
    • Zelfanalyse
  • Week 4: Effectieve werk-organisatie
    • Je bent meer dan je functie: gezond egoïsme,
    • Waar zeg je nee tegen en wat delegeer je?
    • Wat ga je samen doen.
    • Leeg je bureau en leeg je hoofd.
    • Communicatie en grenzen stellen.
  • Week 5: Vooruitdenken en her-etiketteren 
    • Her-etiketteren van je gedachten.
    • Waar heb jij invloed op stop met het proberen zaken te beïnvloeden die niet in jouw cirkel van beïnvloeden liggen.
    • Leven en werken vanuit je waarden en persoonlijke kracht.
  • Week 6: Gezonde copingsmechanismen vaststellen 
    • Wat werkt voor jou andere vaardigheden toepassen om om te gaan met je werkstress.
    • Wat heb je nodig van je organisatie.
  • Week 7: Je persoonlijke actieplan en je reminder 
    • Wat ga je toepassen.
    • Hoe pareer je eigen smoezen?
    • Afspraken maken met jezelf om het te borgen.

Dit programma is op de volgende manieren te volgen:

  1. Face to Face gesprekken met je coach 
  2. Door Face to face gesprekken of online skypegesprekken ondersteund met ondersteund met online begeleiding middels e-coaching.
  3. Uitsluitend e-coaching

Heb je de stress signalentest al gedaan? Zie onder aan deze pagina!!!

Vergoeding en tarieven klik hier